Le Petit Balleur

Le Petit Balleur, opgericht op 4 augustus 2005, is het Jeu-de-Boulesclubje van RKSV Schijndel. De leden van Le Petit Balleur zijn ook lid van de voetbalvereniging Schijndel. Zij hebben gezamenlijk tot doel om middels het jeu-de-boulesspel hun onderlinge band en tegelijk die met de voetbalvereniging Schijndel in stand te houden en te versterken. In de opzet van het clubje zijn de leden geen actieve voetballers (meer). Omdat de speelbak te midden van het actieve voetbalgebeuren ligt zijn de contacten met de overige (actieve) leden van de voetbalvereniging gemakkelijk te onderhouden en kan tegelijk ook een wedstrijdje worden gevolgd.

De aanloop naar …
Het idee tot het oprichten van het jeu de boules - clubje is concreter geworden gedurende het seizoen 2004-2005, toen acht actieve voetballeden, uitkomend in het toenmalige tiende elftal van Schijndel, besloten hadden te stoppen. Dit hoofdzakelijk vanwege het bereiken van een respectabele leeftijd met steeds toenemende blessuregevoeligheid en hersteltijd. En uiteraard met 'n alternatief in het achterhoofd. Na veelvuldig onderling overleg en tussen Harry Cromsigt, Rien Cromsigt en Bert de Laat enerzijds namens de boulers en Gert-Jan van den Hurk en Harry van Breugel anderzijds namens de voetbalvereniging, werd op woensdag 15 juni 2005 door het bestuur van de voetbalvereniging de goedkeuring, de locatie en een aanleg- en onderhoudsbudget voor de jeu-de-boulesbaan medegedeeld.

… de officiële oprichting
De stoppende voetballers destijds waren (op de foto v.l.n.r.) Rini Kivits, Henk van Doornik, Frans de Backer, Tiny van Heertum, Rien Cromsigt (leider), Harry Cromsigt, Ad de Laat en Bert de Laat. Hier voegden zich aanvankelijk Jeanne van Heertum, Christ van de Ven en Arie de Zwart nog aan toe.
De jeu-de-boulesbaan is door zelfwerkzaamheid van deze personen in de vakantieperiode juni - augustus 2005, tussen het hoofdveld en veld 3, op het sportpark aangelegd. Nog voor de definitieve oprichting voegden Joep van der Heijden, Jan Janssen, Henk Kivits, Albert Rijkers en Els van der Sangen zich toe als lid van zowel de voetbalclub als de boulesclub.
Deze in totaal 16 personen waren op de oprichtingsdatum, 4 augustus 2005, lid van het clubje met de op die datum gekozen naam “Le Petit Balleur”. Deze naam, voorgesteld door Rien Cromsigt, veronderstelt een Franse vertaling van 'De kleine bal' (vergeleken met de voetbal) te zijn. Het is echter een verzinsel dat bewust geen correct Frans is.

... en de eerste wedstrijden.
De eerste officiële bouleswedstrijden werden gehouden op de eerste donderdag van de startmaand, zijnde 1 september 2005. Bij aanvang van het eerste seizoen werd door de begunstigers Jo en Ans van der Eerden een blauwe spencer met logo geschonken aan alle leden.

Tijdens de ‘oprichtingsvergaderin
g’ en tevens eerste algehele ledenvergadering op 29 november 2005, werden Harry Cromsigt tot voorzitter en Rien Cromsigt en Bert de Laat tot secondanten benoemd. Tevens werd toen aan alle leden een geel of blauw boulesdoekje, waarop de clubnaam geborduurd was,  geschonken.

Na de eerste kennismakingen met spel(regels), bal, baan en medeboulers werd vanaf september wekelijks gestreden om het maandkampioenschap. Echte topspelers waren er nog nauwelijks te bewonderen. Voor iedereen was het zoeken naar de beste speelstijl en wennen aan de drie banen, die elk een eigen karakter met andere moeilijkheidsgraad hebben gekregen. In de loop der tijd speelden steeds meer spelers met hun (eigen) vertrouwde ballen. Ook weet iedereen voor zichzelf wel een beetje of het ‘leggen’ hem/haar beter afgaat dan ’t ‘schieten’. Eén eigenschap kent gelukkig iedereen wel : ups en downs. Vooral hierdoor blijft elke tegenstander te verslaan en is elk spel voor iedereen weer een even grote als nieuwe uitdaging.

Organisatie en lidmaatschap
Het hierboven genoemde driemanschap Harry, Rien en Bert vormt nog altijd een soort praktisch bestuur, hoewel nagenoeg alle beslissingen in onderling overleg worden genomen. Voor het onderhoud van de jeu-de-boulesbaan en verwante materialen draagt ieder lid van dit sociaal hecht groepje zijn steentje bij. Tijdens de jaarlijkse ledenvergadering worden alle punten die aandacht nodig hebben met elkaar besproken. Bij slecht weer of andere bijzondere aangelegenheden delen we informatie met elkaar via email, de groepsapp of deze website.
De organisatie van zowel de officiële competitiewedstrijden die op donderdagavond plaatsvinden als van andere speciale wedstrijdjes is normaliter in handen van Riny Kivits. Riny houdt ook de standenlijsten bij en doet verslag via deze website.
Hoewel we niet onbeperkt willen groeien kan elk Schijndellid dat interesse heeft om ook lid te worden informeren bij een van bovenstaande personen. Op zondagmorgen vanaf 10.00 uur kan overigens iedereen die zo maar eens zin heeft om een balletje mee te gooien zich kosteloos aansluiten.