G-voetbal Informatie

G-voetbal bij RKSV Schijndel/DE WIT
Inleiding
Met de letters A t/m F werden tot voor kort binnen het jeugdvoetbal de verschillende leeftijdsklassen aangeduid. De keuze voor de letter G is dan ook een logische keuze om een relatief nieuwe categorie voetballers te duiden: jongens/mannen en meisjes/vrouwen die G-voetbal spelen. De G heeft van oorsprong dus niets te maken met de G van Gehandicapt.

G-voetbal is bedoeld voor kinderen, jongeren en volwassenen die vanwege een lichamelijke en/of verstandelijke beperking belemmerd zijn in hun bewegingsmogelijkheden waardoor deelname aan de reguliere competitie wordt bemoeilijkt. Voor deze spelers organiseert de KNVB sinds 1986 competities. In Nederland kan bij maar liefst ruim 250 voetbalverenigingen G-voetbal worden gespeeld.

Na een periode van intensieve voorbereiding, o.a. met MEE, Stichting Dichterbij en voetbalvereniging Blauw-Geel (Veghel), en na de aanleg van een kunstgrasveld is vanaf september 2008 ook RKSV Schijndel/DE WIT een van die verenigingen. Het idee om met G-voetbal binnen onze vereniging te starten bestond al veel langer. Ook binnen onze vereniging leefde de behoefte om het G-voetbal een plaats te bieden en mensen met een beperking de kans te geven om actief te zijn als voetballer of voetbalster. Hiermee wil de vereniging ook zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen: kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking in de gelegenheid stellen te participeren binnen een reguliere sportvereniging. Naast het stimuleren van onderlinge contacten vormt daarom ook het contact met de niet-gehandicapte sporter een belangrijk facet van het G-voetbal.

5_737.jpeg

Voor wie is G-voetbal?
Hierboven spraken we over “kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking”. In de sport worden vijf categorieën onderscheiden. Er zijn lichamelijke beperkingen, verstandelijke beperkingen, visuele beperkingen, auditieve beperkingen en beperkingen die voortvloeien uit een chronische aandoening. Deze afzonderlijke beperkingen kennen in ons land en internationaal eigen competities. Echter binnen het voetbal is het anders geregeld. Mede vanwege de geringe aantallen G-voetballers organiseert de KNVB competities waarin met uitzondering van doven en slechthorenden álle G-voetballers uitkomen. Waarin bijvoorbeeld een slechtziende speler kan spelen tegen iemand met het syndroom van Down of een speler met een autisme spectrum stoornis. Toch hanteert de KNVB een zekere indeling en onderscheidt drie niveaus: niveau A, B en C.

Wat zijn de spelregels bij G-voetbal?
In de KNVB-uitgave over G-voetbal wordt een groot aantal aangepaste spelregels genoemd. De belangrijkste zijn:
- Er wordt gebruik gemaakt van een half voetbalveld zoals dit bij de JO9 en JO11 het geval is.
- Teams kunnen geheel of gedeeltelijk uit mannen of vrouwen – of jongens en meisjes – bestaan.
- Een team bestaat uit 8 spelers: een doelman en zeven veldspelers.
- Wissels zijn onbeperkt toegestaan.
- De speeltijd bedraagt 2 x 30 minuten. Afhankelijk van de weersomstandigheden kan de speeltijd worden teruggebracht tot 2 x 20 minuten.
- Buitenspelregels zijn niet van toepassing

G-voetbal binnen RKSV Schijndel/DE WIT
Het G-voetbal valt onder de jeugdafdeling. Binnen de jeugdafdeling worden zeven secties onderscheiden: A t/m F en sinds september 2008 dus ook de G-sectie. Over de structuur van de jeugdafdeling en de diverse bestuursleden kunt u op www.rksvschijndel.nl informatie vinden onder “junioren” en “pupillen”.
Ten behoeve van het G-voetbal is een aantal vrijwilligers beschikbaar.

G-sectieleider:
Joep Jans 06-81562305 [email protected]
Trainers: Ben Vervoort 073-5474502

Wanneer zijn de trainingen?
Er wordt wekelijks getraind op dinsdagavond van 19.00 tot 20.00 uur. Voetbalschoenen, shirt, broek, sokken en trainingspak zelf meebrengen. Na afloop kan er gedoucht worden; dus ook handdoek, badslippers en zeep meebrengen.

Worden er ook wedstrijden georganiseerd?
Het G-team neemt deel aan de reguliere competitie van de KNVB. Dit betekent dat er zowel thuis- als uitwedstrijden worden gespeeld. Daarnaast wordt een aantal keren per jaar deelgenomen aan een toernooi en is het G-team ook actief tijdens de Paragames die elk jaar in Schijndel (sportpark Avanti ’31) worden georganiseerd.

Voor de wedstrijden en toernooien worden door de vereniging trainingspakken en wedstrijdkleding (broek, shirt, sokken) beschikbaar gesteld.

Waar kan ik informatie krijgen over het G-voetbal binnen RKSV Schijndel/DE WIT?
Heb je interesse of wil je meer informatie dan kun je altijd en vrijblijvend op dinsdagavond een training bezoeken. Wil je meteen meedoen, dan breng je je voetbalschoenen gewoon mee. Je mag ook altijd contact opnemen met een van bovenstaande personen of stuur een mailtje naar [email protected] Via www.rksvschijndel.nl vind je ook informatie en word je geïnformeerd over de laatste nieuwtjes.